pasta

Een snelle gezonde maaltijd voor je gezin + recept voor pastasaus

Posted In: Koken

Toen ik nog geen kinderen had, vond ik het heerlijk om elke dag uitgebreid te koken. Ik kon uren in de winkel of op de markt rondlopen om de lekkerste ingrediënten uit te zoeken voor mijn gerechten. En ik stond gerust uren in de keuken om iets lekkers te maken. Maar, die tijd is echt wel voorbij.

Nu probeer ik alles zo effectief mogelijk te doen. Want, met 3 kleine kinderen heb je gewoon niet zoveel tijd waarin je aandacht op 1 ding gericht kan zijn. “Mama, ik heb honger! Mama, hij pakt mijn speelgoed af! AU! MAMAAA!” Je kent het wel..

Snel én gezond, kan dat wel?

We willen tegenwoordig allemaal snel, snel, snel. Want we hebben zoveel te doen. Vroeger was dat niet zo. Koken nam veel tijd in beslag en zo hoorde het ook. Goede dingen kun je niet haasten. En om heel eerlijk te zijn ben ik het daar wel een beetje mee eens. Eten is best belangrijk, daar mag je wel wat tijd voor nemen. Maar niet iedereen heeft die luxe tegenwoordig. We werken of hebben andere verplichtingen. Toch moet er eten op tafel komen wat iedereen lust en het liefst ook nog gezond. Dat is best lastig. Dus, hoe pak je dat aan?

Tip 1: Zorg voor een goed gevulde voorraadkast

Als je altijd iets in huis hebt, is het makkelijker om snel iets te koken. Je hoeft dan niet altijd naar de winkel te gaan. Dingen die ik altijd in huis heb zijn: pakjes gezeefde tomaten (of tomaten uit blik), uien, knoflook, bouillon, pasta, rijst, pindakaas, sojasaus, eieren en een selectie gedroogde kruiden.

Tip 2: Bedenk van tevoren wat je gaat maken

Ik ben een felle voorstander van een weekmenu. Wanneer je van tevoren weet wat je gaat maken, begin je sneller met koken. Het is gewoon makkelijker om die drempel over te gaan als alles al in de koelkast op je ligt te wachten. Ik zorg er voor dat wanneer ik weinig tijd heb om te koken, ik ook een snelle maaltijd kan maken.

Tip 3: Kook een dubbele portie

Als je dan toch aan het koken bent, kook dan zeker eens een dubbele portie! Deze kun je dan invriezen en op een andere dag eten wanneer je echt weinig tijd hebt. Denk aan chili, pasta en soep. Het kost niet veel extra tijd om wat meer te maken en het bespaart je een heleboel tijd op een andere dag.

 

receptRecept: snelle en gezonde pastasaus

Mijn go-to gerecht wanneer ik weinig tijd heb is: pasta. En als ik dan graag ook voor gezond wil gaan maak ik een tomatensaus. Deze kun je vullen met alles wat je nog in je koelkast hebt liggen. De truc is om je tijd zo effectief mogelijk te gebruiken, dan ben je klaar voordat je het weet!

Wat heb je nodig?

  • 100 gram pasta per persoon
  • 2 pakjes gezeefde tomaten of tomaten uit blik
  • 1 ui
  • 1-2 tenen knoflook
  • groente naar keuze: denk aan wortels, prei, courgette, aubergine maar ook erwtjes en broccoli
  • eventueel: gehakt, spekjes of kip en geraspte kaas

Bereidingswijze

1. Zet je waterkoker op en kook een ruime hoeveelheid water.
2. Als je vlees gebruikt, bak je dat nu in een hapjespan of koekenpan met wat olijfolie, zout en peper.
3. Snijd ondertussen je ui en knoflook fijn.
4. Doe het kokende water in een grote pan, voeg hier wat zout aan toe en doe je pasta erbij.
5. Voeg de uien toe aan de pan en bak totdat ze zacht zijn.
6. Snijd ondertussen je overige groente fijn en voeg deze toe aan de pan.
7. Als laatste bak je de knoflook zo’n 20 seconden mee.
8. Voeg nu de tomaten toe en laat je saus een paar minuten pruttelen (het liefst met deksel, dan hoef je minder schoon te maken).
9. Ondertussen is je pasta klaar en kan je deze afgieten.
10. Breng je tomatensaus op smaak met zout en peper.
11. Serveer je pasta met de saus en eventueel wat geraspte kaas.
12. Geniet van je snelle en gezonde maaltijd (en wees maar weer trots op jezelf!).

 

gezonde maaltijd

Wat is jouw favoriete snelle én gezonde maaltijd voor je gezin?

  • kleineatlasvandewerkelijkheid
    21 april 2016

    O leuk!! Ik krijg meteen al ideeën voor een antwoord, misschien moet ik er een post over schrijven.
    Los uit de pols:

    1. Win tijd: door je kind gezonde dingen te laten eten tijdens het kookproces. I love kleine tomaatjes. I love makkelijk en rauw, à la komkommer. I love fruit.

    2. Ongeveer 2 extra minuten werk en superlekker is zelf de tomatensaus maken. Na de ajuin doe je er vrij grove stukken tomaten bij (ze worden toch klein) en veel olijfolie. Moet 20′ stoven (of korter, of meer, dit kies je zelf), dus het zoeken naar de juiste temperatuur, maar dan moet je er niet meer naar omkijken. De andere groenten doe je ofwel nu (in een aparte pan, tenzij ze niet moeten stoven maar mee mogen koken) ofwel nog voor de tomaten.

    3. Ik ben begonnen met een nieuw experiment waar ik blij mee ben: ik vries nu dingen in superkleine porties in. Denk: klein. Ikzelf gebruik het ding waar ik ook ooit bv in kon invriezen in nette staafjes van 20 ml (denk ik) die mooi in een fles pasten. Dat hoeft nu niet meer, maar klein en staafje = snel te ontdooien + makkelijk maatwerk. Ik heb het nog niet gedaan, maar heb al visioenen van een tevreden slurpend kind aan een tasje zelfgemaakte soep terwijl ik gezwind het andere eten kook ipv (1) grote blokken soep trachten te ontdooien, als een dolle staan inhakken, van wanhoop het kind toelaten zich vol te proppen met boterhammen met choco of, bijna nog erger (2) overmoedig de avond ervoor grote blokken ontdooien en na 2 dagen onaangeroerd glazig in de ijskast gestaan te hebben alsnog alles te moeten weggooien.

PLAATS EEN REACTIE

Wat te doen bij brandwonden?
OOTD #2: Carbon Soldier