Je kind gezond groenten en fruit zónder gifresten laten eten

Posted In: Baby & Kind

Groente en fruit: we weten allemaal hoe belangrijk het is om genoeg binnen te krijgen. Elke dag voldoende eten, 2 ons groente een 2 stuks fruit. Je kinderen aan een appel of aan de broccoli krijgen is echter soms nogal eens een uitdaging. Gelukkig komt de zomer er weer aan en hebben we een overvloed aan heerlijke verse groente en fruit in de schappen liggen.

[TS-VCSC-Spacer]

De koning van zomerfruit is natuurlijk de aardbei. Heerlijk zoet van zichzelf, lekker sappig en geweldig te combineren met andere soorten fruit in bijvoorbeeld muesli, yoghurt, bovenop de pannenkoeken of aan een vrolijke fruitspies. Sinds de Nederlandse aardbeien weer verkrijgbaar zijn hebben wij al flink wat bakken van de markt naar binnen gewerkt met elkaar. Vooral mijn jongste zoon vind ze heerlijk!

Maar, helaas worden aardbeien flink met pesticiden besproeid. Ook Nederlandse aardbeien bevatten flink wat soorten bestrijdingsmiddelen. Juist deze combinatie van verschillende chemische stoffen is gevaarlijk, omdat niemand weet wat de werking daarvan is. En dat wil je natuurlijk NIET in je kindje hebben!

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar aardbeien en ook andere soorten groente en fruit, waarin de wettelijke dosering overschreden wordt. Dat is vooral gevaarlijk bij jongere kinderen, omdat hun lichamen kleiner zijn en de gifstoffen naar verhouding meer schade kunnen aanbrengen. Op www.weetwatjeeet.nl kun je meer informatie vinden.

[TS-VCSC-Spacer]

Toch kun je een aantal dingen doen om jezelf en je kinderen tegen bestrijdingsmiddelen op groenten en fruit te beschermen.

1. Koop biologische groente en fruitwaar het belangrijk is of mogelijk is
Sommige soorten  groente en fruit worden meer bespoten dan anderen. In Amerika geven ze elk jaar een lijst uit met de 12 meest bespoten groente en fruit. Ze noemen het de “Dirty Dozen”. Op deze site vind je daar meer informatie over: https://www.ewg.org/foodnews/summary.php

Je hoeft dus zeker niet alle groente en fruit biologisch te kopen! Fruit waarvan je de schil eet, of de schil erg dun is, zijn vaak een stuk kwetsbaarder en worden daarom ook vaker besproeid. Deze zou je dus beter biologisch kunnen kopen. Sommige groente en fruit zijn ook niet heel veel duurder om biologisch te kopen. Een voorbeeld daarvan vind ik aardappelen. Deze worden zelfs flink besproeid nadat ze gerooid zijn om het uitlopen tegen te gaan. Andere voorbeelden zijn puntpaprika’s en zoete aardappelen.

2. Koop groente en fruit uit Nederland
In Nederland is er veel meer en beter toezicht op het gebruik van bestrijdingsmiddelen dan bijvoorbeeld Spanje, Marokko of Chili. Kijk dus altijd waar je producten vandaan komen en koop het liefst Nederlandse producten. Die zijn vaak ook verser en dus beter voor je!

3. Was je groente en fruit niet alleen met water
Gebruik je wel eens de schil van een citroen of een sinaasappel? Deze worden na het plukken gepoetst met een chemisch waslaagje wat er niet afgaat als je de vrucht alleen maar met water wast. En dat geldt voor veel andere pesticiden en bestrijdingsmiddelen. Ook mandarijnen zijn een boosdoener! Wanneer je kindje en mandarijn pelt komt het gif op hun handjes en eten ze het dus ook op.

Een alternatief is je groente en fruit te wassen in azijnwater. Gebruik 1 deel azijn en 3 delen water. Laat je groente of fruit minsten 20 minuten in het water weken en spoel daarna goed af.

 

Ik hoop dat je met deze tips met een gerust hart kan genieten van groente en fruit, en vooral van de heerlijke aardbeien die je nu kan krijgen!

  • Margriet met de Paplepel
    6 mei 2016

    Aardbeien, bramen en frambozen pluk ik uit onze eigen tuin. Helaas zijn het er vaak niet zoveel en niet de hele zomer voorradig, dus dan toch maar de supermarkt.

PLAATS EEN REACTIE

Joolz Essentials Collectie
12 toffe posters voor op de kinderkamer