Gevulde geroosterde paprika met couscous

Posted In: Koken | Recept

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar het laatste waar ik zin in heb als het warm weer is, is meer dan een halfuur boven een heet fornuis staan om een maaltijd op tafel te krijgen. In de zomer maak ik het liefste gerechten die snel klaar zijn en die licht verteerbaar zijn. Je verbrand in de zomer immers minder dan in de winter, dus is het goed om een beetje op de calorieën te letten! Vandaag deel ik een recept wat aan alle net opgenoemde voorwaarden voldoet: gevulde paprika met couscous.

Vegetarisch

Wij zijn geen van allen thuis vegetarisch, maar proberen wel geregeld een avondmaal zonder vlees in te lassen. De ene keer vervangen we vleesproducten door vis omdat dit sowieso erg goed voor je is, op andere momenten kook ik gerechten waar vlees sowieso niet echt een toevoeging is. Dat laatste heb ik ook met dit gerecht. Doordat het vol zit met groenten en feta heb je niet het gevoel dat er iets ontbreekt. Zelfs mijn vriend vond dit en dat is een echte vleesliefhebber!

Weinig calorieën

Ook een pluspunt aan de paprika met couscous salade is het feit dat het maar weinig calorieën bevat. Een goed gevulde pasta of rijstmaaltijd bevat al snel 750 tot 1000 kcal. Dit gerecht bevat slechts 425 kcal en is daardoor ideaal als je op je gewicht wilt letten. Bovendien is deze avondmaaltijd ook nog eens erg gezond, doordat hij veel vezels en vitamines bevat en weinig vet en suiker!

BBQ

Voordat je de paprika’s vult met de Griekse couscous salade rooster je ze in de oven. Met mooi weer kun je de paprika’s ook op de BBQ roosteren zodat ze echt die lekkere smaak krijgen. De Griekse couscous salade is een prima toevoeging als je oldskool met vlees gaat barbecueën en er graag een frisse, lichte salade bij wilt serveren. Dat is eens wat anders dan de ouderwetse kartoffel salade!

Alvast eet smakelijk!

 

Wist je dat je dit recept heel makkelijk kunt uitprinten of in lees-stand kan zetten met de 2 icoontjes rechtsboven het recept? Ook kun je de porties gemakkelijk aanpassen naar het aantal personen zodat je de hoeveelheden niet hoeft om te rekenen.

KeukenDifficultyEenvoudig
Hoeveelheid4 personen
Bereidingstijd15 minsKooktijd25 minsTotale bereidingstijd40 mins
 4 paprika's
 3 tomaten
 7 zongedroogde tomaatjes
 1 ½ rode ui
 1 komkommer
 ½ citroen
 60 g zwarte olijven
 200 g couscous
 150 g feta
 4 el Griekse yoghurt
 15 g peterselie
 4 el olijfolie
 1 snufje peper
 1 snufje zout
1

Verwarm de oven voor tot 220 C.

2

Was de paprika's, Snij de bovenkant van de paprika's en verwijder de zaadlijsten. Zet ze met het kapje erop in de voorverwarmde oven en rooster ze voor zo'n 20-25 minuten.

3

Snij de komkommer, tomaten en feta in blokjes. Snipper de rode ui en halveer de olijven. Snij vervolgens de peterselie fijn. Als alles is gesneden breng je de groenten op smaak met wat zout en peper.

4

Bereid intussen de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Doe dit op een pan zodat je het deksel er straks op kunt doen. Dan blijft de couscous lekker warm.
(Vaak is het voldoende om de juiste hoeveelheid kokend water bij de couscous te gieten en de couscous vervolgens met een vork los te roeren.)

5

Zodra de paprika's klaar zijn, roer je de gesneden groente door de couscous. Giet wat olijfolie en het sap van de citroen door de salade.

6

Zet de paprika's op de bord. Schep de paprika's vol met de Griekse couscous-salade en leg het kapje er op. Serveer nog wat salade naast de paprika's.

 

Ingrediënten

 4 paprika's
 3 tomaten
 7 zongedroogde tomaatjes
 1 ½ rode ui
 1 komkommer
 ½ citroen
 60 g zwarte olijven
 200 g couscous
 150 g feta
 4 el Griekse yoghurt
 15 g peterselie
 4 el olijfolie
 1 snufje peper
 1 snufje zout

Bereidingswijze

1

Verwarm de oven voor tot 220 C.

2

Was de paprika's, Snij de bovenkant van de paprika's en verwijder de zaadlijsten. Zet ze met het kapje erop in de voorverwarmde oven en rooster ze voor zo'n 20-25 minuten.

3

Snij de komkommer, tomaten en feta in blokjes. Snipper de rode ui en halveer de olijven. Snij vervolgens de peterselie fijn. Als alles is gesneden breng je de groenten op smaak met wat zout en peper.

4

Bereid intussen de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking. Doe dit op een pan zodat je het deksel er straks op kunt doen. Dan blijft de couscous lekker warm.
(Vaak is het voldoende om de juiste hoeveelheid kokend water bij de couscous te gieten en de couscous vervolgens met een vork los te roeren.)

5

Zodra de paprika's klaar zijn, roer je de gesneden groente door de couscous. Giet wat olijfolie en het sap van de citroen door de salade.

6

Zet de paprika's op de bord. Schep de paprika's vol met de Griekse couscous-salade en leg het kapje er op. Serveer nog wat salade naast de paprika's.

Gevulde geroosterde paprika’s met Griekse couscous salade

PLAATS EEN REACTIE

Mijn Moederdag cadeau + win shoptegoed!
Quote #3